VÅR GINHISTORIE

Spritsmugling har vært en del av Norges historie i mange år, og Larkollen, en liten kystby i Moss kommune, har gjennom tidene vært et viktig knutepunkt for denne ulovlige virksomheten. Larkollen ligger idyllisk til langs Oslofjorden, og dens geografiske beliggenhet gjorde den til et attraktivt sted for smuglere som ønsket å unngå toll.

På 1900-tallet var kysten, spesielt rundt Larkollen, et av Norges viktigste knutepunkter for smugling av alkohol, særlig under forbudstiden i Norge, som varte fra 1916 til 1927. Hos lokalbefolkningen, spesielt eldre generasjoner, finnes det historier og legender om skjulte smuglerstasjoner utpå øyene som skulle brukes til å skjule og transportere alkohol.

Historisk sett har spritsmugling på Larkollen vært drevet av små, lokale grupper som benyttet seg av den krevende kystlinjen for å transportere alkohol i skjul, spesielt i perioder med strenge alkoholrestriksjoner. Dette var ofte om natten, når det var mørkt og vanskelig å oppdage de smuglerne som opererte i området. Smuglerne benyttet seg av raske, små båter som kunne skjules i viker, rundt øyer og ved fjæreområder.

Tollstasjonen på Larkollen er et historisk landemerke som vitner om områdets viktige rolle i Norges smugler- og tolleverden på 1900-tallet. Plassert ved sjøen, var tollstasjonen et sentralt punkt for kontroll og registrering av varer som ble innført og eksportert langs kysten. Tollstasjonen på Larkollen var fast tollstasjon fra 1749 til 1960 og er i dag fredet. I dag står tollstasjonen igjen som et kulturminne, og minner oss om en dramatisk tid i lokalhistorien preget av mot, list og kystens utfordringer.

Vi er tre gamle venner, Ole Sæther, Kjell Aldar og Peer-Christian Nordby, som alle kommer fra Larkollen, og har tatt denne kulturelle arven videre. Under koronapandemien i 2020, hvor mange oppdaget nye måter å bruke tiden sin på, bestemte vi oss for å bruke vår lidenskap til gin til å lage vår egen versjon av dette norske brennevinsarven – nemlig Larkollen Gin.

Vi startet produksjonen på Tollefsrød gård i Larkollen, og siden 2020 har vi produsert gin som hyller både lokal kultur og historie. Det er viktig for oss at smaken og historien rundt ginen speiler den rike arven fra smuglertiden og den norske kystens stolthet. Derfor har hver av de fire etikettene på Larkollen Gin sin egen historie knyttet til smuglerlivet. Logoen symboler en smuglerbåt – en båttype så rask at den kunne kjøre fra både tollere og farlige situasjoner.

Ginen er sentrert rundt bruken av lokale urter og einerbær, noe som gir den en autentisk, norsk karakter. Naturlige ingredienser fra området, kombinert med en forståelse for tradisjon og gin, gjør Larkollen Gin til en ekte vare som respekterer både historien og stedet den kommer fra.

Vårt lille prosjekt har dermed blitt mer enn bare en hobby – det er et bevis på lokal identitet, historie og vennskap, bundet sammen i flasker med smak av sjø, eventyr og stolte tradisjoner.

Etter kort tid begynte vi også å produsere PINK gin. Det var døtrene våre som maste på oss at vi burde starte å produsere rosa gin og etter hvert hadde vi også rosa gin i glasset.


visste du at…

Ordet gin er avledet fra det nederlandske ordet genever (nederlandsk kornsprit smaksatt med einebær), som igjen stammer fra det latinske ordet «juniperus,» som betyr einer.

01. tollefsrød gård

LGC har i dag sin produksjon på Tollefsrød gård. Under forbudstiden på 20-tallet gikk det rykter om at daværende eier også hadde en ikke ubetydelige inntekt fra brennevinsindustrien noe mere lysskye sider, med flere deponier nedgravd rundt om på gården.

02. Smuglerbåt

Under forbudstiden var det utstrakt smuglervirksomhet gjennom Larkollsundet. Om natten dro de ut for å laste over smuglervarer fra større skip, som lå og ventet rett utenfor Færder Fyr. For smuglerne var det viktig å ha båter som var raskere enn tollkrysserene, og «smuglervarianten» som var planende og god for opp mot 30 knop, ble utviklet.

03. SPRITKANNER

Brennevinet var i all hovedsak tappet på 10 l stålkanner, det være seg whiskey, gin eller cognac. Omlossing til mindre lastebiler foregikk flere steder innover langs fjorden. Markedet var umettelig.

04. tollstasjonen

Helt fra seilskutetiden har det vært tollstasjon på Larkollen. Under forbudstiden ble det ofte en katt og mus lek rundt øyene her ute. Selv om tollkrysseren var lett bestykket, og skudd ofte avfyrt, ble de som oftest akterutseilt av de langt raskere smuglerbåtene.